Här är utdrag ur ett
kompendium jag gjorde tillsammans med min dotter 2002.
Det handlar om enkel rörlig mekanik och här är innehållet i ordning men utan sidnumrering.
En del av modellerna är gjorda av elever och om någon skulle känna igen sin modell så hoppas jag att det är till glädje. Precis som på slöjdbloggen skriver jag aldrig namn på mina elever.
Innehållsförteckning
Enkel rörlig mekanik
Användbara tips när du ska göra egna konstruktioner
Hävstänger
Arkimedes skruv
Skvaltkvarn
En bokstav ur Polhems mekaniska alfabet
Stångjärnshammare eller vadmalsstamp
Smideshammare
Plåtgubbe som vickar på huvudet
Handdriven visp med kugghjul
Uppväxling med kugghjul i två steg
Två sätt att lagra energi
Enkel rörlig mekanik
Christopher Polhem var en svensk konstruktör och uppfinnare
som levde 1661-1751. Han arbetade bland annat vid koppargruvan i Falun där han
konstruerade olika maskiner. Han grundade senare en fabrik vid Stjärnsund där
det tillverkades lås, klockor, jordbruksmaskiner mm. Han konstruerade också
slussarna i Trollhättan.
Med hjälp av några snickare lät han tillverka ett mekaniskt
alfabet; ett antal rörliga modeller i trä där man kan lära sig hur maskiner kan
vara uppbyggda. En del av modellerna visade en hel maskin och en del visade
bara en detalj, t ex hur en roterande kamskiva får något att röra sig upp och
ner. Kamskivor finns i moderna maskiner, t ex kan man öppna och stänga en
ventil i en bensinmotor med hjälp av en kamskiva och en fjäder, och kamskivor
styr också mönstersömmarna i moderna symaskiner.
Många av Polhems modeller finns kvar på tekniska museet i
Stockholm t ex
Jag har under mina år som tekniklärare skaffat mig ett eget
Polhemskt mekaniskt alfabet. Där finns modeller som elever byggt t.ex. en
skvaltkvarn och en stångjärnshammare. Det finns en del gamla leksaker och uttjänta
hushållsredskap. I det här häftet finns det också bilder på utrustning som
fanns på den skola där jag jobbade 2002 då häftet skrevs.
Alla modeller finns inte i det här häftet men en hel del.
Varje modell presenteras med ett foto, en enkel ritad bild och en förklarande
text. Meningen är att du ska lära dig mekanikens grunder genom att titta på
modellerna, vrida och vända på dem och läsa i häftet. Du får kanske också som
hemuppgift av din lärare att ta reda på mer om det som finns på någon av
bildsidorna. När vi arbetat med det här materialet får du en
konstruktionsuppgift att med hjälp av plåtburkar, träbitar, kartonger, plast mm
mm tillverka en rörlig sak som fungerar på ett visst sätt. Det arbetet gör vi
oftast i skolan och då arbetar vi två och två. Du kan också få en sådan uppgift
i läxa. Då är det tillåtet att ta hjälp av familjen och goda vänner. Jag sätter
inte betyg på läxan, men jag vill se att du är så företagsam att du gör läxan.
Med eller utan hjälp.
Du kommer att stöta på en hel del ord t ex skvaltkvarn eller
stångjärnshammare eller kamaxel eller centrifugalregulator. Om du vill veta mer
vad som döljer sig bakom dessa ord kan du hitta en hel del på nätet och i
uppslagsböcker eller fråga hemma. Vi har också teknikböcker på skolan. I
historieboken kanske du kan hitta en del också när det gäller riktigt gamla
maskiner. Det är inte nödvändigt att läsa historia för att lära sig mekanik,
men det kan vara roligt.
Lycka till.
Användbara tips när du ska göra egna konstruktioner
Kunskapen du kan läsa dig till här kan vara till hjälp när
du ska göra dina egna konstruktioner.
Friktion
Friktion blir det om föremål glider mot varandra. Är det
väldigt hög friktion kan de inte glida mot varandra. I vissa situationer vill
man inte att föremål ska glida så bra mot varandra, man vill alltså att det ska
vara hög friktion. Till exempel man ska bygga en bil så vill man ju inte att
däcken ska slira för då kommer man inte så långt och så tar det lång tid att
stanna. Bildäck görs därför av gummi som ger hög friktion mot marken. När du
ska konstruera en bilmodell kan du använda dig av häftmassa för att däcken inte
ska slira.
Lager
Ett lager är en anordning där en roterande axel sitter i en
del som inte roterar
Kullager
Även om man smörjer ytorna så blir det mer friktion när
saker glider mot varandra än om de rullar mot varandra. Man ville då ha ett
lager med rullning inuti också. Därför uppfann man kullagret. I kullagret
sitter en ring av kulor mellan axeln och den fasta delen.
Om du vill att hjulaxeln på till exempel en bilmodell du
bygger ska rulla friare kan du sätta hjulaxeln i ett plaströr.
Spärrar
Ibland vill man bara att hjulet ska kunna rulla åt ett håll.
Detta kan man fixa genom att göra lite kloliknande kuggar och ha ett spetsigt
föremål emot som kan pressas utåt.
Gångjärn och kulleder
Ett vanligt gångjärn kan böjas i en riktning och det kan
inte vridas. Sådana gångjärn sitter i dörrar.
Kulleder gör delarna mera rörliga. En kulled kan vridas och
röras åt alla håll.
Fjädrar
Idén med fjädrar är att de är elastiska och vill återta sin
ursprungliga form och längd. Därför kan man lagra energi i en fjäder. När man
trycker ihop eller drar ut en fjäder vill den bli så lång som den var från
början och då kan man utnyttja den kraften till att skjuta iväg ett föremål
eller något annat.
Propellrar.
Propellern är konstruerad så att den pressar luft antingen
framåt eller bakåt beroende på åt vilket håll man snurrar den. Propellern kan
därför användas i maskiner som suger eller blåser som till exempel i en
dammsugare eller en lövblås. Om propellern är tillräckligt stark kan den pressa
luft eller annan gas eller vätska bakåt med så stor kraft att föremålet
propellern sitter fast på rör sig framåt.
Snören
Snören kan användas till många saker och fungerar ofta bra
när man bygger konstruktioner. En uppgift då det är bra att använda snören är
om man ska konstruera någonting som fungerar så att om man drar i ett snöre
nedåt tittar en gubbe ut där uppe.
Två lösningar på den uppgiften är dessa:
Den rörliga leden görs genom att man sätter en skruv genom
metallbitarna och skruvar på en mutter löst så att metallbitarna inte pressas
mot varandra.
Hävstänger
Det finns både enarmade och tvåarmade hävstänger. En vanlig
hävstång är gungbrädan. När man gungar på den vrider den sig runt en
vridningspunkt. Från vridningspunkten går det ut en arm åt ena hållet och en
andra arm åt motsatt håll. Gungbrädan är därför en tvåarmad hävstång.
Om man stoppar in en pinne under en sten för att bända upp
den så är det bara en arm som går ut från vridningspunkten. Man har då en
enarmad hävstång.
Man kan lätt göra om den till en tvåarmad hävstång genom att
stoppa in något under pinnen som den kan vridas runt.
Det finns en lag när det gäller hävstänger. Den går ut på
att armens längd gånger kraftens storlek blir vridmomentet, det vill säga hur
mkt o med hur mkt kraft pinnen vrids runt vridningspunkten.
Längden * Kraften = Vridmomentet
Om Ida och Per ska gunga gungbräda och Per väger hela 40kg
medan Ida bara väger 20kg så måste de sitta olika långt från vridningspunkten för
att det ska väga jämt.
Om Per sitter 1 meter från vridningspunkten måste Ida sitta
dubbelt så långt ifrån vridningspunkten för att de ska väga jämt, det vill säga
2 meter ifrån den.
Det här är lite överkurs så om du inte förstår så gör det
inget. Men du ska veta om du trycker längre från vridningspunkten så krävs det
mindre kraft. Om man ska lyfta en tung sten med hjälp av en hävstång är detta
bra att veta. Då ska man trycka ner långt ifrån vridningspunkten och lägga
stenen nära vridningspunkten. Man förlorar då i väg men vinner i kraft.
Arkimedes skruv
Här är Arkimedesskruv gjord av en korkskruv och ett
plaströr.
När man snurrar på den lyfts (i det här fallet) kaffepulvret
upp.
Skvaltkvarn
En skvaltkvarn är en vattenhjulsdriven kvarn där man malde
mjöl. Mjölet maldes mellan de två
kvarnstenarna. Den övre sitter fast på axeln och snurras runt av vattenhjulet
som sitter under kvarnstenarna.
De här kvarnarna började användas 250 år f.Kr. Det var enkla
kvarnar som varje familj kunde bygga i åkanten, om de hade tillgång till en
åkant. Så länge ett område var glest befolkat så fanns det gott om
allmänningar, mark som av tradition använts utav den som behövde det. När
befolkningen blev större började marken delas upp. Någon ägde marken.
Nackdelen med skvaltkvarnen jämfört med de stora vind- eller
vattenhjulsdrivna kvarnarna som uppfanns senare och som användes ända in på
1900-talet var att den inte var så effektiv. Den var i stället enkel. För att
konstruera en kvarn med lodrätt vattenhjul så var man tvungen att uppfinna
träkugghjul och sätta kugghjulen i 90 graders vinkel mot varandra, precis som
på den handdrivna vispen. Inte helt lätt.
De stora kvarnarna krävde också att många bönder gick ihop
och byggde en gemensam kvarn eller att någon tog på sig kostnaden för att bygga
kvarnen och de andra fick på olika sätt betala för att få sitt mjöl malet.
Olika landskap i Sverige har haft olika traditioner när det gällt samarbete.
En bokstav ur Polhems mekaniska alfabet.
Den här modellen fanns i Polhems mekaniska alfabet. Den
finns också på Teknorama på tekniska museet som en stor nytillverkad modell som
är en meter hög och som man kan veva på. Den här modellen gjorde ett par elever
våren 2001 när vi skulle till Polen med en utställning om svenska uppfinnare.
Modellen omvandlar en roterande rörelse till en rörelse upp och ner
Ordet stångjärnshammare har dykt upp från ingenstans. Ska inte vara med.
Stångjärnshammare eller vadmalsstamp
Det här är en modell av en vadmalsstamp eller en
stångjärnshammare. Principen är densamma. Man vill ha en tyngd som faller rakt
ner om och omigen. På det sättet kunde man få den varma järnklumpen att bankas
ut till en stång. Man kunde också få det
grova våta ulltyget att krympa så det blev en tät och stark vadmal.
Smideshammare
Att smida är att forma varmt järn genom att slå på det med
en hammare. I Sverige har man kunnat smida järn sedan järnåldern dvs. sedan
500-talet. De flesta smeder var män men det fanns också kvinnor som arbetade
som smeder.
Det här är en modell av en mekanisk smideshammare som drivs
av ett vattenhjul. På länsmuseet i Västerås finns en mer komplicerad modell i
trä av en smideshammare. På den modellen kan man se hur man fick hammaren att
slå fortare, eller långsammare eller slå med större eller mindre kraft. Ofta
fanns det flera smideshammare som fick rörelsen från samma vattenhjul.
Att vara smed var ett tungt jobb. Det krävdes muskler och
uthållighet. Smeden kunde ha hjälp av en lärling. Han kanske slog ett par slag
för att visa var slagen skulle hamna och sedan turades lärlingen och smeden om
med att slå. Smeden kunde också ha hjälp av en mekanisk smideshammare som slog
om och omigen på samma ställe. Då gällde det för smeden att röra arbetsstycket
så att slagen kom på rätt ställe. Han fick också akta sig så att han inte hamnade
under smideshammaren med en hand.
Plåtgubbe som vickar på huvudet.
Handdriven visp med kugghjul
På den här vispen kan du se hur det blir när olika stora
kugghjul snurrar mot varandra. Då kommer de små hjulen att snurra med fler
varv. Det kallas för att växla upp och växla ner hastigheten. Om du vill veta
hur fort ett av de små hjulen snurrar i förhållande till det stora så tar du
antalet kuggar på det stora hjulet och dividerar det med antalet på det lilla.
Om ett litet hjul t.ex. har 8 kuggar och ett stort har 24
kuggar så snurrar det lilla hjulet tre gånger så fort som det stora.
Kan du nu räkna ut hur fort vispen snurrar i förhållande
till din hand som håller veven?
De två visparna snurrar åt motsatta hållet mot varandra.
Du kan också se hur kugghjulen inte sitter i samma plan,
utan axlarna som går genom kugghjulen är vinklade 90 grader mot varandra.
När kugghjulen inte kan göras tillräckligt stora för den
utväxling man behöver får man göra utväxlingen i flera steg som på den här
modellen
På axel 1 sitter ett stort kugghjul med 40 kuggar. När det
går emot det lilla kugghjulet med bara 8 kuggar på axel två snurrar det lilla
hjulet många varv för varje varv det stora snurrar. På axel två sitter också
ett stort kugghjul som då snurrar lika fort som det lilla på samma axel. Sedan
går det stora kugghjulet på axel 2 emot det lilla kugghjulet på axel 3 och
uppväxling sker igen.
Genom den här uppväxlingen så snurrar propellern på axel 3
mycket fortare än axel 1, men det är trögare att vrida axel 1. Hur många varv
snurrar propellern på axel 3 om man snurrar kugghjulet på axel 1 ett varv?
Eftersom det lilla kugghjulet har 8 kuggar och det stora 40
kuggar så blir det fem gånger fler varv på första uppväxlingen. 40/8 =5.
Totalt blir det 25 varv eftersom det sker två gånger och 5*5
=25.
Två sätt att lagra energi
Mecanomotor
Gummibandsmotor hunden
Hur fungerar då den här gummibandsmotorn?
Om du först roterar den i handen så kommer den att rulla
utav sig själv över golvet när du ställer ner den. Det kanske inte ser ut som
en hund, men jag brukar kalla den för hunden.
En liten ledtråd är att inuti burken finns en rejäl tyngd och ett kraftigt gummiband.
Det här var nog för i dag. När jag hinner så ska jag redigera detta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar